Skip to content

עד כמה היה חשוב לאיקאה החדירה לשוק הבינלאומי ?

13/01/2010

עד כמה היה חשוב לאיקאה החדירה לשוק הבינלאומי ואלו אתגרים עמדו בפני איקאה בהתפשטות הבינלאומית שלה וכיצד היא התגברה עליהם?

דיויד שוגרמן David Sugarman

אחרי שאיקאה הוכיחה את עצמה והצליחה בשוק המקומי, המעבר לשוק הבינלאומי היה טבעי , בייחוד לאור העובדה שהשוק המקומי היה רווי והחברה הייתה צריכה לחפש שווקים חדשים להמשיך בגידול שלה.
לפיכך ההתרחבות לשוק הבינלאומי הייתה מאוד חשובה לאיקאה , או כמו ש Kampras אמר " זה מחובותינו להתרחב מפני שהלקוח באמת מעריך את הערך שלנו מול המחיר ".

במהלך ההתרחבות עמדו בפני איקאה מספר אתגרים:

• איך לשמר את התרבות הארגונית של פשטות , זמינות, דיוק ודגש על פרטים במדינות שונות ובתרבויות שונות.
• איך לשמור על אחידות בין כל הסניפים במדינות שונות כך שכל הסניפים יראו אותו דבר וישדרו אותם דברים ( סמלים וכו' ).
• איך לשמר את רמת השרות הגבוהה בסניפים השונים
• האם להתאים את המוצרים לטעם המקומי או לשווק בדיוק אותם מוצרים בכל המדינות כמו במקרה של מדפים בארה"ב.
• התמודדות עם מתחרים מקומיים במדינות השונות ואיך למנוע את החיקוי של המודל של איקאה ע"י מתחרים במדינות שונות.
• וכמובן איך לשמור על רמת מחירים נמוכה לאורך זמן במדינות השונות.

איקאה התמודדה עם האתגרים כך:

• Ingvar Kampras כתב מסמך בשנת 1976 שמתאר את הקונספציה והפילוסופיה של איקאה. המסמך הפך למדריך עבור ההנהלה והעובדים. המסר הזה עבר הן מפה לאוזן והן ע"י הדרכה. מדריכים מיוחדים " שגרירי איקאה " הפיצו את הפילוסופיה של החברה וערכיה ע"י חינוך הכפיפים שלהם וכדוגמא אישית. התוצאה תרבות אירגונית חזקה מאוד.

• סטנדרטיזציה של איקאה שכוללת מדריכים כתובים לתפקוד וניהול החנויות , מבנה חנויות סטנדרטי בכל המדינות וכו'. הסטנדרטיזציה עזרה בשימור זהות אחידה לחברה.

• חלקה לשני צוותים : צוות הרחבה ( Expansion Group ) וצוות תפעול ( Operation Group ). הראשון היה אחראי לכניסה לשוק ותכנון ראשוני . הצוות הזה היה אחראי להדרכת הצוות הראשוני וכו' ורק לאחר מכן הם העבירו את השרביט לקבוצת התפעול. בצורה זאת נשמרה זהות החברה ולצוות החדש של איקאה הועברו ערכי ותרבות החברה.

• המבנה האירגוני של החברה – הארגון התחלק ל- 4 אזורים בעוד שהרכש , ההפצה והעיצוב נשארו בשליטה מרכזית וזאת במטרה לשמר את רוח החברה וההומוגניות שלה.

• הנהלת החברה נשארה סקנדינבית הומוגנית וזאת כדי לשמר את הפילוסופיה הניהולית הסקנדינבית של פשטות , אורנטציית אנשים ותפעול לא היררכי.

• שימת דגש מיוחד על הזהות השבדית של החברה וזאת כדי לשמור על בידולה ולמנוע חיקוי ע"י מתחרים.

• יחס ספק לקוח ארוכי טווח וחיפוש אחר ספקים לא קונבנציונלים וקיבולת חופשית והכל בכדי לשמור ולהבטיח מחיר נמוך ויציב לאורך זמן.

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: